פורטל העסקים המוביל בישראל

נשפך לכם קפה על המחשב ואבד כל המידע? מה ניתן לעשות?

על מה נדבר?

שחזור מידע מדיסק קשיח

בהינתן מצב בו שופכים קפה על המחשב, ואבד המידע – יש מספר דברים שאפשר לזכור, להבין ולתפעל כדי לוודא שמומחה לשחזור מידע יצליח לבצע שחזור מידע אבוד מן הדיסק הקשיח.

שחזור מידע אבוד כתוצאה משפיכת קפה

מי ששפך קפה על המחשב שלו, יעשה בשכל אם יכבה באופן מידי את המחשב, ינתק מהחשמל, ירטיב את המחשב במים על האזורים שבהם הקפה נשפך ופשוט יסגור את כל החבילה בשקית ניילון עם ריצ'רץ' סגור. למה? נכסה זאת בהמשך. לבינתיים, נזכיר שמידע אבוד יכול להתרחש עקב שפיכת קפה, נוזלים כמו גם ווירוסים, מחיקות ספונטניות של קבצים, וכן הלאה. ואילו כרגע אנחנו מבקשים להתמקד ספציפית על שחזור מידע אבוד, כתוצאה משפיכה של כוס קפה. מקווים שהיא הייתה טעימה ומהנה, כל עוד הייתה ביד.

יתרונות בעניין שחזור מידע מדיסק קשיח

לפני שניכנס לכל הפרקטיקה, נרצה להתעכב על הסיבות עבורן אנשים יבקשו לבצע שחזור מידע מדיסק קשיח. באופן טבעי זה נוגע לכך שהם איבדו קבצים. כמובן, יש אפשרויות של מחיקה אקראית, ווירוסים, וכן הלאה – ועם זאת, דרך ברורה לאבד מידע היא באם הדיסק הקשיח מפסיק לעבוד ולא ניתן לגשת אליו יותר. כך או כך, המשמעות של כך יכולה להיות שקבצים "ילכו לאיבוד" לכאורה, ועל כן לא יהיו נגישים.

באם יש להם ערך סנטימנטלי, ייתכן שיהיה מעין דחף רגשי לנסות לפתור את התקלה ולשחזר את הקבצים. אולי מדובר בתמונות מטיול, או באירוע מסוים שאנחנו רוצים לשחזר, וכן הלאה קבצים שאולי יש לנו סיבה לרצות שיהיו במקומם. כך שהנקודה היא שמדובר בקבצים עם ערך רגשי, גם אם אנחנו לא עושים איתם משהו מסוים. האפשרות השנייה (מני רבות) היא זו של קבצי עבודה. קבצים שאנחנו לא בהכרח מסתכלים עליהם בערגה ובנוסטלגיה, אך הם כן שימושיים לנו. עבדנו כדי ליצור אותם ואם הם לא יהיו אולי נרצה להשקיע זמן נוסף בליצור אותם מחדש. לעתים, יותר משתלם לבצע שחזור מידע אבוד לדיסק הקשיח מאשר להשקיע את המשאבים ביצירת הקבצים מחדש.

שחזור מידע אבוד לאחר מפגש עם קפה

כאשר מחשב קיבל מנה הגונה של קפה על הדיסק הקשיח שלו, הוא למעשה פוגש בנוזלים, ועל כן הוא יכול לחוות נזק מים.
המשמעות של נזק מים, היא שהחומרה לא תעבוד כמו שצריך. ואם החומרה לא תעבוד, התוכנה פשוט לא תרוץ.
במילים פשוטות – צריך את "הבית", כדי לגשת למה שנמצא בתוכו. אם הבית לא מתקיים, אז גם אין ספה.
זו אנלוגיה גסה, אך אולי שימושית. מה שאנחנו אומרים, זה שאם הדיסק הקשיח לא מצליח לפעול, הוא לא קורא את המידע שמאוכסן על גביו באופן מגנטי, ועל כן למשתמש לא תהיה גישה אליו. נזק מים יכול לגרום לכך שהדיסק הקשיח פשוט לא יצליח לעשות זאת באופן מוצלח. בהמשך נסביר מה לעשות עם נזק מים.

כעת, חשוב לציין ולהדגיש שמים יכולים לפגום ברכיבים האלקטרוניים של הדיסק הקשיח, כך שאם רוצים לבצע שחזור מידע אבוד, יש לוודא שהרכיבים נשמרים. המים לא נוגעים בקבצים עצמם, כאמור הם רק מאוכסנים מגנטית ברכיבים האלקטרוניים, אלא ברכיבים האלקטרוניים שמאפשרים גישה למידע המגנטי. המידע עדיין נמצא. השאלה היא אם החומרה עדיין יכולה לקרוא אותו. באם נשפך קפה, או כל נוזל אחר על המחשב – המטרה היא "להציל" את הרכיבים האלקטרוניים מנזק מים, במידה האפשרית והמיידית ובכך לאפשר לרכיבים האלקטרוניים לשמור על היכולת שלהם לקרוא את המידע המגנטי.

שחזור מידע אבוד: תגובה ראשונית לשפיכת הקפה

במקרה שנשפך קפה על מחשב, יש לפעול במהירות כדי להפחית את הסבירות שייווצר נזק מים לדיסק הקשיח.
תגובה מהירה יכולה לאפשר הצלה מהירה. ראשית יש להסיר את הדיסק הקשיח מאזור המים והקפה, שכן ככל שהוא חשוף יותר למים כך יש לו יותר אפשרות להיפגם.
אם הדיסק מחובר לחשמל, מתבקש לנתק כמובן. ולא לחבר. גם לא כדי לבדוק "אם הוא עדיין עובד".

יתרה מכך, כדי לתמוך בתהליכי שחזור מידע אבוד, מתבקש לא לנסות לייבש אותו. שכן, הנזק יכול להיות גדול יותר אם מאפשרים לרכיבים מסוימים בדיסק להתייבש, שכן אפשר שיהיו שיירים מהמים מה שיכול להוות אתגר בשחזור המידע. מה גם שאם משתמשים בחום כדי לייבש את הדיסק, זה יכול לפגום בו בצורה אחרת. באופן דומה, אין לפתוח את הכיסוי החיצוני של הדיסק הקשיח, כדי "לראות מה קורה", אלא פשוט לאפשר לו להישאר שם – תפקידו להגן על הרכיבים האלקטרוניים מחשיפה לאבק.

טיפ נוסף שנרצה להעניק, כהכנה לתהליך של שחזור מידע מדיסק קשיח, הוא דווקא להרטיב את הכונן הקשיח. כן, נשמע מוזר – אנחנו מבינים. איך זה הגיוני להרטיב עוד יותר, דיסק שקיבל מנה הגונה של קפה? ובכן, אם הקפה יתייבש ויישארו כל מיני כימיקלים ושאריות מזון, זה לא בהכרח ייטיב עם הדיסק. על כן, השטיפה העדינה עם המים הקרירים יכולה לעזור בלנקות את הדבר. לאחר מכן מתבקש לאטום עם שקית ריצ'רץ' באם ישנה כדי למנוע ייבוש. לפחות עד הגעת מומחה לשחזור מידע אבוד.